Tothom em diu que el millor que puc fer és exportar, però per on començo?
El més important és respirar a fons i comptar fins a 10…no ens hem de posar nerviosos i començar pel principi. Exportar no és fàcil, però tampoc és difícil si s’elabora una estratègia ben definida i completa.
Per una altra banda, s’ha de tenir paciència, ja que potser els resultats que volem triguen un temps a arribar.
Un cop hem decidit exportar, ens farem les següents preguntes:
1. Què volem exportar? Ha de tenir valor afegit i que agradi al consumidor del país on volem entrar. És evident que el mateix producte o servei no agradarà de la mateixa manera en diferents països.
2. Com és el mercat objectiu? L’hem de conèixer molt bé i el millor és fer un estudi de mercat, analitzar la competència, el tipus de consumidor que ens comprarà el nostre producte o servei (i que determinarà el pla de màrqueting a desenvolupar), barreres com aranzels, regulació legal, documentació necessària, logística a aplicar, etc..
3. Quan comencem a exportar? Un cop decidit què i on exportem, terminis a complir i tenir ben presents els nostres recursos, el millor és prioritzar un sol mercat per a començar. Un cop estigui consolidat, ens podem concentrar en uns altres.
4. Quin model d’exportació vull seguir? L’exportació pot ser directa a partir de l’empresa o indirecta a través de distribuïdors o agents comercials. De tota manera, aquest punt es pot anar definint a mesura que es vagin desenvolupant les exportacions i segons el país.
5. Haig de contractar algú nou? Està clar que el millor per a exportar i no tenir maldecaps és tenir a la teva disposició personal especialitzat en el camp del comerç internacional, ja que poden resoldre d’una manera senzilla els entrebancs que vagin sorgint durant el procés d’entrar en un mercat nou; però hi ha diferents opcions abans de contractar algú d’una manera definitiva.